Jak opanować stres?

Stres – najczęstszy czynnik braku rozwoju człowieka. Boimy się zrobić kroku na przód bo uczucie paraliżu jaki wywołuje stres skutecznie nas zniechęca. Nie podejmujemy kolejnej pracy, choć ta już dawno nas męczy. Nie szukamy nowego partnera choć ten nas krzywdzi. Nie idziemy na wymarzone studia bo boimy się, że nie damy sobie rady….. i wiele innych straconych planów i marzeń z powodu stresu….

Stres czym jest? Siedzi w głowie i ciele. Projekcja umysłu naszej przyszłości, oczywiście widziana w negatywnym świetle. Widzimy siebie jako kogoś kto sobie nie poradzi, kto się boi, kto nie daje rady i jest mu ciężko. Widzimy jak jest nam trudno i znikąd pomocy, jak ponosimy porażkę. Nie chcemy tego, kto by chciał? Nieprzyjemne uczucie. Ale czy faktycznie tak jest jak my to widzimy?

Co by się mogło stać gdybyś umiał/ła opanować stres? To nieprzyjemne uczucie, te obrazy negatywnych sytuacji? Jak zmieniłoby się Twoje życie gdyby stres był mniejszy? Ile rzeczy Cię ominęło dlatego bo się bałeś/łaś?

Od czego zależy poziom stresu? Od Twoich umiejętności opanowania go. Jak to zrobić?

  • Zdaj sobie sprawę, że stres po coś jest w życiu, jest nam po prostu potrzebny. Mobilizuje do działania, powoduje, że w przypadku zagrożenia człowiek potrafi szybko zareagować i chronić życie. Pozytywny stres nazywa się eustresem i każdy z nas go odczuwa. Potrzebny jest w akcjach gdzie liczy się szybkie reagowanie. Podnosi się poziom adrenaliny a ta nas nakręca, potrafimy działać szybko. Zaś czasami jest tak, iż występuje za często i blokuje nam rozwój. Nasz umysł nałogowo może wymyślać historie w głowie, które skutecznie nas zniechęcą do działania. Co ważne przy opanowaniu stersu-zwrócić uwagę na swoje przekonania o sytuacji, w której masz się znaleźć i która w tej chwili Cię stresuje. Czy to jest myślenie typu: A co jeśli mi nie wyjdzie? A jeśli zapomnę, pomylę się?
  • Jesteśmy wychowywani w społeczeństwie wyidealizowanych oczekiwań. Tym bardziej jest nam trudno je sprostać. Akceptacja siebie w sytuacji „porażki” jest krokiem ku zmniejszeniu odczuwania stresu. Wytrzymanie jego poziomu i napięcia, pomimo wszystkiego co z Tobą „robi” to kolejny krok, który zwiększa Twoje radzenie sobie, zwiększa wewnętrzną przestrzeń na pomieszczenie całego nieprzyjemnego uczucia, który wywołuje stres. Kolejnym razem będzie łatwiej, jeśli tylko dasz sobie taką szansę.
  • Następnym sposobem, który przyczynia się do pomniejszania uczucia jakie wywołuje stres jest obserwacja swoich sygnałów z ciała. Kiedy zmienia się nasz spokój na niepokój, sygnały mogą być subtelne na początku, tym trudniej je wyłapać. Jeśli systematycznie siebie obserwujesz i swoje myśli jest Ci dużo łatwiej rozpoznać kiedy i w jakich sytuacjach narasta napięcie. Gdy je obserwujesz ono się zmniejsza. Dobrze jest po sytuacji stersowej usiąść i zapytać siebie: czym tak naprawdę się stresowałem/łam? Czego się boję? Opinii ludzkiej, porażki, tego, że mój plan nie wyjdzie? Szukanie odpowiedzi przynosi na przyszłość dobroczynne wnioski dla siebie samego. Ty poznajesz część siebie, która się boi. Nad tą częścią możesz pracować. Włączyć inną część swojej osobowości. Być może uśpioną, nieaktywną, która wymaga pobudzenia. Część, która pomaga akceptować i wspierać Ciebie w trudnych chwilach.
  • Nie brać życia tak bardzo na serio, to dobry sposób na mniej stresujące życie. Zwiększyć perspektywę patrzenia na sytuację, która wywołuje w nas przerażenie. W końcu stres przeminie a Ty wzbogacisz się o cenne doświadczenie. Stawiaj sobie wyzwania, nie uciekaj od nich, to właśnie trudne chwile Cię wzbogacają, nie te łatwe, one cię niczego nie uczą.
  • Regularny sport pozwala znosić skutki stresu. Endorfiny, które się wytwarzają rekompensują poniesione szkody w organizmie.
  • Dobrze jest otaczać się ludźmi pozytywnymi, którzy wesprą Cię w trudnych chwilach. Nie dokładaj kamieni do worka i nie otaczaj się ludźmi ciężkimi, trudnymi. Szukaj ludzi pozytywnych i uśmiechniętych. Mają oni lekkie emocje, przyjemne. Jeśli dużo się stresujesz to właśnie tego Ci brakuje. Uśmiechaj się, bo radość to znowu dawka endorfin, ludzkiego narkotyku, który powoduje, że ludziom chce się żyć.
  • Stres to myśli i przekonania a wraz z nimi odczucia z ciała. Zwróć uwagę co Ci się myśli, to jest kluczowe w redukcji stresu. Jaki masz sposób patrzenia na świat, jakie myśli przeważnie nosisz w głowie, czy przyjazne? Od tego zależy jak radzisz sobie ze napięciem.

Aneta Nowak