Jak opanować złość?

Emocja złości jest gwałtownym napływem energii, której jak najszybciej chcemy dać upust. Złość narasta gdy stwierdziliśmy, że czujemy się zagrożeni, że potraktowano nas niegodnie, niesprawiedliwie, gdy ktoś nas obrazi, poniży, gdy zablokowany został nasz cel i coś poszło niezgodnie z tym jak sobie zaplanowaliśmy. W emocji złości narastają łańcuchy wrogich myśli, dotyczące innych ludzi i nas samych.  Wewnętrzny monolog sprawia, że chcemy jak najszybciej dać upust energii, która się w nas gromadzi. Czujemy nagły przypływ adrenaliny, uścisk żołądka, pocimy się, podnosimy głos lub krzyczymy. W złości często dochodzi do kłótni i ataku. Charakterystyczne są sztywne przekonania i myśli o nas i innych. Przerzucanie odpowiedzialności na innych ludzi. Podczas złości wzrasta ciśnienie krwi, serce szybciej bije, organizm szykuje się do obrony lub ataku.

Od tego jak interpretujesz otoczenie zależy to co czujesz. Osoby, które widzą ludzi jako wrogich i zagrażających, ciągle rywalizując ulegają emocji złości. Osoby, które spostrzegają często otoczenie jako niesprzyjające mogą rozwinąć w sobie emocję złości jako reakcję na taką właśnie interpretację otoczenia. Postawa taka wywołuje reakcję sercowo-naczyniową co może doprowadzić do chorób wieńcowych.

Sposobów na poradzenie sobie z atakiem złości jest kilka. Na początku nauki radzenia sobie ze złością możemy opuścić miejsce, w którym doszło do eksplozji, by ochłonąć ale po wyjściu trzeba zwrócić uwagę na sygnały ostrzegawcze, które do niej doprowadziły np. sygnały z ciała np. wzrastający przypływ energii, wrogie myśli, które doprowadzają do jej eskalacji. Żeby się uspokoić trzeba nauczyć się relaksacji, redukcji napięcia w ciele. A to może na początku być nie prostym zadaniem. Żeby zmniejszyć ataki złości trzeba zacząć zwracać uwagę na nasz sposób myślenia, czy aby nie chcemy za bardzo kontrolować innych, by spełniali nasze życzenia. Zablokowany cel prowadzi do frustracji i złości. Zbyt sztywne przekonania i nie zwracanie uwagi na to, że ktoś inny może mieć inne zdanie może prowadzić do wrogich myśli. Także akceptacja innych, ich sposobu myślenia i odmienności może wpłynąć na lepsze radzenie sobie ze złością. Żeby lepiej radzić sobie ze złością trzeba zmienić sposób zwracania się do ludzi. Zamiast żądać nauczyć się prosić, nie zmieniać ludzi na siłę i przekonywać ich do swojej racji wbrew im poglądom. Więcej nagradzać niż straszyć i karać.

To w jaki sposób interpretujemy to co się dzieje może mieć wpływ na to jak się czujemy. Dobrym sposobem jest spojrzenie na sytuację z kilku stron, z innej perspektywy niż nasza. Poddać w wątpliwość nasze przekonania, by zwiększyć zakres spostrzegania. To jakie zdanie mamy na swój temat i innych ludzi wpływa na nasze relacje z nami samymi i z innymi.

Podczas emocji dobrze jest z kimś porozmawiać, wygadać się, w ten sposób dajemy jej upust. Możemy też wypisać na papierze to co nas boli a poczujemy się lepiej.

Źródło:

Goleman, D. (2005). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.

Golińska, L. (2011). Złość. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Padesky, C.A., Greenberg, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Potter-Efron, R. (2011). Życie ze złością. Jak sobie poradzić z napadami złości u siebie i najbliższych osób. Sopot: GWP.